Page 13 - GooiZaken 25
P. 13
Maart 201713GooiseNetwerk AgendaIn de Gooise Netwerk Agenda vindt u een selectie van acti- viteiten die georganiseerd worden voor en door ondernemers in Gooi en Vechtstreek. Organiseert u ook een evenement? Mail de redactie: redactie@gooizaken.nlMAART6 Inloop Ko eLocatie: Business Centrum Huizen. Huizermaatweg 9-37.Info: www.gooischebusinessclub.nl 9 Gooise Netwerk Borrel Locatie: NH Hotel Naarden Aanmelden: ronald@commesso.nl of Facebook: f-Gooischenetwerkborrel 16 Entre Femmes-Gooi Thema-avond E ectief Roddelen (alleen voor leden).Locatie: Fort Werk IV (naast ’t Spant) in Bussum.Info: www.entrefemmes-gooi.nlAPRIL3 Inloop Ko eLocatie: Business Centrum Huizen. Huizermaatweg 9-37.Info: www.gooischebusinessclub.nl 13 Gooise Netwerk Borrel Locatie: NH Hotel Naarden Aanmelden: ronald@commesso.nl of Facebook: f-Gooischenetwerkborrel 26 Entre Femmes-Gooi Opstellingen: Ondernemen en Geld. Info: www.entrefemmes-gooi.nlMEI1 Inloop Ko eLocatie: Business Centrum Huizen. Huizermaatweg 9-37.Info: www.gooischebusinessclub.nl 11 Gooise Netwerk Borrel Locatie: NH Hotel Naarden Aanmelden: ronald@commesso.nl of Facebook: f-GooischenetwerkborrelDe Top 51 Handennietwassenna het toiletbezoek.2 Zakdoekjeslatenrond- slingeren op de werkplek.3 Snotneusaanhandof mouw afvegen.4 Niezenofhoestenzonder hand voor de mond.5 Handennietwassenna het snuiten van de neusDerde werknemers heeft lichamelijke klachten door werkGOOI - Een derde van de werkne- mers heeft lichamelijke klachten (pijn of vermoeidheid) door het werk. Dat blijkt uit onderzoek van Manutan onder ruim 1200 werkne- mers van kantoren, werkplaatsen en magazijnen.Bijna hetzelfde aantal werknemers geeft aan dat de werkgever weinig tot geen aandacht heeft voor de ergono- mie op de werkvloer. De klachten heb- ben niet alleen op het werk, maar ook op het privéleven van de werknemers grote invloed. Lydia Rongen, HR Manager Be- nelux bij Manutan, vindt de cijfers zorg- wekkend. ‘’Als mensen hun mond maar houden, terwijl ze met eenvoudige hulp- middelen veel prettiger zouden werken, schiet niemand daar iets mee op.’’Bij ergonomisch werken, gaat het erom dat gebruiksvoorwerpen, machines en taken zo zijn ontworpen dat ze de vei- ligheid, de gezondheid, het comfort en de e ciency van werknemers bevorde- ren. Wanneer dit niet in orde is, kunnen lichamelijke klachten ontstaan. Van alle ondervraagde werknemers zegt 33 pro- cent lichamelijke klachten te hebben als gevolg van hun werk (de werkplek, de werkomgeving of de werkzaamheden). Bij mensen die werken in een magazijn, werkplaats of op het buitenterrein is dat zelfs zo’n 40 procent. Het belem- mert hen sterk in hun dagelijks werk. Bovendien heeft driekwart van de werk-nemers er niet alleen op het werk, maar ook in hun privéleven last van. Hoewel een groot deel van het kantoorpersoneel (82%) dit bespreekt met hun werkgever, heeft 18 procent van hen en maar liefst 26 procent van de magazijn- en werk- plaatsmedewerkers hier moeite mee. Ze zijn naar eigen zeggen bang als ‘klager’ te worden bestempeld. Een kleiner deel is bovendien bang door hun collega’s als ‘slap’ of ‘zwak’ te worden gezien wan- neer ze zeggen dat ze behoefte hebben aan hulpmiddelen.StaanVan alle ondervraagde werknemers noemt 40 procent een te hoge lichame- lijke belasting als voornaamste oorzaak van lichamelijke klachten. Van de maga- zijn- en werkplaatsmedewerkers heeft 39 procent lichamelijke klachten. Zij wijten deze klachten aan te lang staan(41%) en een te hoge werkdruk (35%). Van de mensen met een administratieve baan geeft een kwart aan lichamelijke klachten te hebben. De helft (50%) wijt dit aan te lang zitten en 48 procent noemt verkeerd meubilair als oorzaak.Meer dan de helft van de ondervraag- den geeft aan regelmatig voorwerpen te moeten tillen of verplaatsen. Een op de drie zegt dat de werkgever hiervoor niet voldoende hulpmiddelen ter beschikking stelt. De meest gehoorde klachten bij kantoorpersoneel zijn: vermoeide ogen (45%) en pijn in rug, nek en schouders (40%). ‘’In de werkzame beroepsbevol- king zorgt lichamelijke belasting op het werk dan ook voor veel gezondheidsver- lies’’, aldus het Themarapport Gezond- heid en maatschappelijke participatie 2014 van het Rijksinstituut voor Volks- gezondheid en Milieu.Steeds meer mensen met beperking aan de slagHILVERSUM - Een steeds groter aantal bedrijven in de regio Gooi- en Vechtstreek kiest voor mensen met een arbeidsbeperking en dus voor sociaal ondernemen. Onlangs nog hebben in het Mediacentrum op het Mediapark in Hilversum bedrijven op de Dag van de Duizend Voorbeelden kennis kunnen maken met enthousiaste werknemers met een afstand tot de arbeidsmarkt.De Dag van de Duizend Voorbeelden is een landelijk initiatief van VNO-NCW, MKB Nederland en LTO Nederland omondernemers te informeren over de Ba- nenafspraak. Deze afspraak, in 2013 ge- maakt tussen overheid, werkgevers- en werknemersorganisaties, heeft als doel dat er in 2026 100.000 banen gereali- seerd zijn voor mensen met een arbeids- beperking.Een hele klus, maar het is heel bemoedi- gend dat het aantal werkgevers dat men- sen met een arbeidsbeperking een kans biedt, blijft stijgen. Inmiddels zijn 21.057 banen gecreëerd (waarvan 15.604 in het bedrijfsleven). Eind dit jaar moet de tel- ler op 23.000 staan, eind 2026 dus op100.000. In het derde kwartaal van 2016 kwamen er in de marktsector bijna 2.000 reguliere banen voor deze doelgroep bij. De marktsector ligt op koers, blijkt uit de laatste Trendrapportage van het UWV.Op de Dag van de Duizend Voorbeelden deelden bedrijven in alle 35 arbeids- marktregio’s hun ervaringen met sociaal ondernemen. Bedrijven die succesvol mensen met een arbeidsbeperking in dienst namen, enthousiasmeren andere ondernemers hun voorbeeld te volgen. Niet met een gelikt verhaal, maar met ervaringen uit de praktijk. En wat blijkt?Mensen met een arbeidsbeperking zijn een waardevolle aanwinst in het be- drijf. Bijvoorbeeld doordat taken kunnen worden verdeeld, maar ook omdat het bedrijf een streepje voor heeft bij aan- bestedingen. Bovendien tonen mensen met een arbeidsbeperking zich loyale werknemers.Het niet wassen van de handen na een toiletbezoek staat met met stip op nummer éénGebrek aan hygiëne irriteert collega’sGOOI - Het gebrek aan persoonlijke hygiëne leidt bij heel wat collega’s tot irritatie, zo blijkt uit onderzoek van Manutan onder werknemers van kantoren, werkplaatsen en magazijnen.Een collega die zijn handen niet wast na het toiletbezoek en vervolgens zijn vin- gers weer op zijn toetsenbord zet, een snotneus die met de mouw wordt afge- veegd en volgesnoten zakdoekjes die rondslingeren op de werkvloer.Een behoorlijk aantal werknemers er- gert zich aan collega’s die het niet zo nauw nemen met persoonlijke hygiëne. Het niet wassen van de handen na een toiletbezoek staat met 63,8 procentmet stip op nummer een. Ook niezen en hoesten zonder een hand voor de mond wekt regelmatig ergernis bij bijna de helft van alle collega’s.Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Manutan (voorheen Overtoom) on- der ruim 1.200 werkende Nederlanders.Hygiëne op het werk, of beter gezegd gebrek eraan, leidt soms tot irritatie op het werk.


































































































   11   12   13   14   15