Page 5 - GooiZaken 20
P. 5
Mei 20165Do’s*Leer de ander kennen*Zoek uit wat jullie gemeen hebben *Bied hulp, maar vraag ook om hulp *Luister*Doe wat je belooftDon’ts*Netwerken zien als doel op zich *Passief netwerken*Pas netwerken als het moet *Doen alsof je interesse hebt *Niets van je laten horenPauline van Aken is auteur van meerdere boeken over presenteren.Werk uitbesteden1 Controleer de identiteit van uw arbeidskrachten 2. Voorkom aansprakelijkheid voor loonheffingen 3 Ga na of er sprake is van een dienstbetrekking4. Zorg voor goede arbeidsomstandigheden5. Bepaal de werktijden en rusttijden6. Zorg dat alle arbeidskrachten minimaal het minimumloon ontvangen7. Betaal btw of trek dit als voorbelasting af, geldt ook voor buitenlandseondernemerWerk uitbesteden aan buitenlandse arbeidskrachten 1. Werf eerst personeel in Nederland en de EER (Europees Economische Ruimte)2. Ga na of er een tewerkstellingsvergunning nodig is 3. Controleer de A1/(E)101-verklaringDe do’s en don’ts van het netwerken‘Netwerken. De een ziet kansen, de ander beschouwt het als verloren tijd. Wat ook je houding is, je kunt in elk geval leren contacten over te houden aan netwerkbijeenkom- sten’, aldus Rob Tol, oprichter van de NetwerkAcademie.Overigens netwerkt de jongste gene- ratie ondernemers liever online. Anno 2016 moet je dus vooral je LinkedIn profiel goed bijhouden. Het aantal LinkedIn leden groeide in 2014 met ne- gentien procent. Nederland is wereld- kampioen‘Linkedinnen’.Tol:‘Letvooral op de tweedegraads-connecties voor het aanboren van nieuwe contacten. Dat zijn er namelijk veel. Je hebt maar één vriendelijk verzoek aan een directe con- nectie nodig om in contact te komen met de voor jou interessante tweedegraads- connectie’.En als je eenmaal een waardevol contact hebt? ‘In veel families is het bij het af- scheid gebruikelijk om te zeggen: ‘Geen bericht is goed bericht’. Dat is bij netwer- ken juist niet het geval. Je móet af en toe wat van je laten horen’, besluit Tol.Doordat het aanbod online overweldi- gend is, is mond-tot-mondreclame weer helemaal terug. Netwerken op bijeen- komsten gebeurt volgens Tol nog wel, maar veel gerichter dan voorheen. ‘Wees kritisch naar welke bijeenkomsten je gaat. En als je gaat, vraag een deelne- merslijst op van de mensen die komen en besluit van tevoren wie je wilt spreken. Ga iets eerder dan de rest en betrek de organisator in je zoektocht. Vraag hem of hij je wil voorstellen aan een voor jou interessant contact en ga speeddaten’.LinkedIn bewijst ook op netwerkbijeen-komsten zijn nut. Tol: ‘Het visitekaartjeis op zijn retour; direct linken via desmartphone is handiger. Ook het doenvan vrijwilligerswerk bij een lokale (busi- ness)clubisinopkomst.Jeleverteenbij-drage aan een goed doel en breidt tege-lijk je netwerk uit. Stel, je club heeft eenwebsite nodig en jij kunt dat regelen:doe het dan. Grote kans dat de mensenmet wie je samenwerkt bij je terugko-men als hun bedrijf een website nodigheeft’. nieuwe contacten aanboren.Spreken voor publiek is voor veel mensen lastig en soms zelfs doodeng. Het staat na onder andere een ongeluk van zichzelf of dierbaren of verlaten worden door een geliefde niet voor niets in de top 5 van grootste angsten.Spreken in het openbaar kun je lerenOp de Gooise Netwerk Borrel kun je uitstekendHet is opvallend dat spreken in het open- baar in deze top 5 staat. Het is namelijk niet iets dat je overkomt, zoals mensen dat wel bij de overige angsten ervaren. Presenteren is juist een vaardigheid die je kunt leren. Door trainingen en oefe- ningen kun je er zelfs beter in worden en zodoende meer zelfvertrouwen opdoen. Desondanks zien veel mensen er tegen op en blijft de angst voor een publiekelijk optreden bestaan.Contact maken met het publiek en de regie nemen over lichaamstaal, adem en stemgebruikInmiddels is er voldoende bewijs dat wanneer mensen zich meer bewust zouden zijn van hun wijze van commu- niceren, met name van hun lichaamstaal, adem- en stemgebruik, dat de angst voor het spreken in het openbaar dan niet tot nauwelijks aanwezig is.Helaas zijn maar heel weinig mensen zich bewust van hun lichaamstaal en ademge- bruik tijdens spreken. Over het algemeen worden mensen zich er pas van bewust zodra ze spanning in hun lichaam voelen en in ademnood verkeren. Een spreker gaat, veroorzaakt door een onrustig en gejaagd gevoel, tijdens het presenteren te snel praten en neemt te weinig tijd voor zijn boodschap. De spreker hecht (onbewust) te weinig waarde aan zijn woorden. Door het snelle spreken, zal hij niet alleen minder duidelijk overkomen, ook zal hij te hoog en oppervlakkig gaan ademen.Hierdoor benut hij enkel en alleen de top- pen van zijn longen. Gevolgen hiervan zijn: vastlopen en de draad van je ver- haal kwijt raken, haperen en stotteren, benauwdheid en ademnood ervaren, met in het ergste geval een black-out of hy- perventilatie. Dit zijn verschrikkelijke er- varingen voor mensen waar ze jaren last van kunnen hebben.In de leeftijdsgroep 25 tot 45 jaar is de angst voor het spreken in het openbaarSpreken in het openbaar is voor heel veel mensen een angstig iets.het grootst. Zij zien presenteren als pres- teren en niet als delen van kennis en er- varing. Vooral in de eerste twee minuten van een presentatie blijkt de angst het meest merkbaar, voor zowel de spreker als voor het publiek. Presentatie- en me- diatrainer Pauline van Aken heeft een duidelijke mening: ‘Contact maken met het publiek en de regie nemen over li- chaamstaal, adem en stemgebruik. Dat is de belangrijkste les die ik mensen kan meegeven. Veel oefenen en vlieguren maken. Natuurlijk is het dan soms ook nog spannend, maar de spreker zal niet langer overmand worden door angst’.Pauline van Aken heeft ruime ervaring als TV presentatrice en is auteur van meer- dere boeken over presenteren, zoals ‘Pre- sent yourself with power’ (2012). Pauline geeft trainingen en seminars over com- municatie- en presentatievaardigheden. Op 26 mei 2016 is het eerstvolgende seminar ‘Ben jij Boeiend’. Voor meer infor- matie www.benjijboeiend.nl.Stappenplan werk uitbestedenWerkgevers die werk uitbesteden aan zzp’ers of (onder)aannemers kunnen baat hebben bij het Stappenplan dat is opgesteld door Antwoord voor Bedrijven. Een volledige uitleg over alle stappen is te vinden op http://www.ondernemersplein.nl/stappenplan/werk-uitbesteden/Nieuw logo OVGMBUSSUM - Na de naamsverandering in maart is nu ook het nieuwe logo van de Ondernemers Vereniging Gooise Meren (OVGM) gepresen- teerd.Het nieuwe logo, de huisstijl en de web- site zijn ontwikkeld, ontworpen en vorm- gegeven door Reclamebureau Holland uit Bussum, in samenwerking met OVGM- voorzitter Brigitta Boonacker. Dit alles in stijl met de nieuwe uitstraling van de gemeente Gooise Meren.De OVGM heeft met haar oorsprong in de BOV een jarenlange ervaring en een goed opgebouwd netwerk bij de gemeente, in de politiek en in de regio. Ook werkt de OVGM zeer nauw samen met de FIN bedrijvenvereniging Gooise Meren en biedt een platform aan ondernemers.Elke twee maanden komt men samen om ideeën, ervaringen, contacten en plannen uit te wisselen. Meer informatie? www. ondernemersgooisemeren.nlBron: Antwoord voor bedrijvenBrigitta Boonacker, Jochem Albrecht en Wethouder Miriam van Meerten