Page 7 - gooizaken16
P. 7
Trendwatcher Frank Booij ziet digitale kansen:“Google en Facebookkunnen ondernemersverder helpen”HILVERSUM - De digitale snelweg biedt volop kansen voor ondernemers. Frank Booij is strateeg bij TRES en werkt voor KPN, Ajax, AZ en tientallen andere organisaties in binnen- en buitenland. Vanuit zijn expertise doet Booij een voorspelling over de kansen en risico’s die er zijn voor onder- nemend Nederland.De digitale wereld staat vol nieuwe ontwikkelingen. Maar vallen die eigenlijk wel te voorspellen? “Dat is niet zo moeilijk”, stelt Booij. “Geld is nog steeds een krach- tige prikkel voor technologiebedrijven. Voor de grootste uitgavenposten, zoals wonen, vervoer en boodschap- pen, zijn daarom al veel alternatieven. AirBNB, Uber en Instacart zijn daar goede voorbeelden van. Op dit moment zit de meeste beweging in onderwijs en zorg. Die sectoren zijn nog relatief ouderwets terwijl er ook veel geld in om gaat. Niet zo vreemd dus, dat bedrijven zoals Facebook en Google, de laatste tijd erg actief zijn in deze sectoren.”lijk iets te kopen vanuit een Tweet, Facebook update of Google resultaatpagina. Dit verhoogt de verkoopkans aanzienlijk, zo blijkt”.“De keerzijde is dat Google steeds minder bezoekers doorverwijst naar websites. De zoekmachine probeert steeds meer vragen zelf te beantwoorden. Zoek maar eens op ‘weer Hilversum’ en de verwachting voor vandaag en de komende dagen wordt direct op de re- sultaatpagina beantwoord. Dat geldt ook al voor tus- senstanden van sportevenementen en vertrektijden van vluchten. Websites die daarmee veel bezoekersFrank Booij tijdens een netwerk seminar. (Foto: Vincent de Vries/RM)Senioren zijn een interessante doelgroep, betoogt de strateeg. “Het aantal senioren met een tablet neemt nog steeds hard toe. Ze hebben vaak geen ervaring met computers maar merken dat tablets een laagdrempelige manier zijn om bij de tijd te blijven. Behalve senioren, zijn landen zoals Nigeria, Indonesië, Turkije, Mexico en India een enorme groeimarkt. Het aantal nieuwe inter- netgebruikers stijgt daar jaarlijks met 33 procent. Net als veel senioren hebben deze gebruikers de traditio- nele computer overgeslagen. Bij hen is 65 procent van alle traffic mobiel.”Staatssecretaris Jette KlijnsmaInvesterenGrootmachten zoals Facebook en Google zijn in de derde wereld nog relatief kleine spelers. “Facebook en Google doen veel om dat te veranderen. Ondanks dat slechts 27 procent van alle Aziaten internet gebruikt, heeft Azië - met anderhalf miljard gebruikers - al ver- uit de meeste internetaansluitingen. Om die andere 63 procent aan het internet te krijgen, investeren Fa- cebook en Google in projecten zoals ‘project loon en internet.org’. Die projecten draaien om ballonnen en drones, die draadloos internet bieden in afgelegen en onherbergzame gebieden. Gebruikers van dat internet worden dan automatisch gebruikers van Facebook en Google - die op deze manier de wereldwijde concurren- tie op afstand weten te houden.”De macht van dergelijke technologiereuzen biedt ook kansen voor ondernemers. “Facebook en Google bie- den steeds meer interessante mogelijkheden voor het promoten en rechtstreeks verkopen van producten via deze sociale netwerken. Het is namelijk mogelijk om ge-trokken, zien die steeds vaker in de zoekmachine stranden.” Zo gezien treedt Google ook op als concurrent van on- dernemers, stelt Booij. “Deels wel. Met Google Wallet kan je al op veel plekken betalen. Volgens mij is het een kwestie van tijd voordat iedereen rechtstreeks vanuit de zoekmachine dingen koopt. Waarschijnlijk gaat het dan eerst om basale producten. Dingen die iedereen heeft. Voor organisaties met unieke diensten en pro- ducten is er dan nog niets aan de hand. Hun pagina’s zullen informatie bevatten die Google zelf onvoldoende begrijpt. Het verkopen daarvan zullen ze liever aan spe- cialisten over laten.”VindbaarAls technologiegigant moet Google continue wijzi- gingen doorvoeren om de voorsprong te behouden. Nu probeert de multinational te achterhalen waarom websites succesvol zijn. “Google beoordeelde vroeger sites op basis van allerlei voorwaarden, de zogenaamde ranking factors. Tegenwoordig probeert Google om te achterhalen waarom bepaalde sites en content als goed worden ervaren door bezoekers. Dit biedt enorme kan- sen voor organisaties die traditioneel slecht vindbaar waren. Het goed vindbaar en indexeerbaar zijn, is dan slechts een voorwaarde voor websites”.“Een hoge positie in Google is dus weer bereikbaar voor organisaties die echt goede content maken. Qua posities wordt de bovenste plek overigens steeds meer doorslaggevend. Dit heeft alles te maken met spraak- besturing in diensten zoals Siri. Als je die vraagt wat voor weer het morgen wordt, accepteer je ook niet tien verschillende antwoorden. Dan wil je gewoon het beste antwoord horen.”InterviewSeptember - oktober 20157columnVan de Arbeids- rechtadvocaatKicky HamerEen wolkjevoor de zonUw bedrijf, SunTilectro, een groothandel in dakpan- nen die zonlicht in stroom omzetten, kan een mega- order scoren bij een grote woningcorporatie. Dat zit zo: een van uw vertegenwoordigers, Evert, speelt hockey bij de Geriatrics, het tweede veteranenteam van de lokale hockeyclub, vooral bekend vanwege een erg sterke derde helft. De keeper van het team is de projectleider daken bij die woningcorporatie. Als uw bedrijf nou sponsor wordt van de hockey, dan komt het volgens Evert allemaal goed. Zo gezegd, zo gedaan, kost een cent, maar dan heb je ook wat.Een jaar na de start van het uitleveren van de me- gaorder kijkt u tevreden naar uw winst & verliesre- kening. Wel jammer van die sponsorkosten van zo’n € 10.000 per jaar, maar die vallen in het niet bij de extra winst. Bovendien houdt de sponsoring op als de order na vijf jaar compleet is. U gaat eens kijken hoe uw reclame er bij de hockey staat, maar tot uw verbazing kunt u nergens een bord vinden. Navraag bij de club leert u dat zij van niets weten. Check van de sponsorfactuur met de gegevens van de Kamer van Koophandel leiden naar de keeper. U zou toch geen smeergeld betalen?Evert ziet in de gang van zaken geen enkel pro- bleem. Hij vertelt u dat hij dacht dat zijn vriendje in de sponsorcommissie zat van de hockey. Niet dus. Evert vraagt u wat nou eigenlijk het probleem is. Als er wel gesponsord was, dan was u toch ook € 10.000 kwijt geweest? Nu wordt de keeper er beter van, maar u toch niets slechter? Eigenlijk wilt u Evert ontslaan, want u wilt geen zaken doen waarbij straf- bare feiten worden gepleegd, bovendien vermoedt u dat Evert er ook niet slechter van is geworden, al was het maar door zijn extra bonus. Maar u vreest dat het ontslag op uw bedrijf kan terugslaan, want het is immers uw bedrijf dat het smeergeld betaalt. Hoe komt u hier uit?Uw advocaat stelt u voor om anoniem poolshoogte te nemen bij het bestuur van de woningcorporatie. Als u uw order gewoon mag uitleveren, bent u be- reid opening van zaken te geven, uit te leggen wat de rollen van Evert en de keeper zijn en bent u be- reid de woningcorporatie een vergoeding te bieden voor het bedrag dat zij mogelijk teveel betalen (want die € 10.000 per jaar komt feitelijk ten laste van de woningcorporatie). Als zij daarmee instemmen, dan kunt u veilig afscheid nemen van Evert. En zo ge- schiedde, waardoor twee spelers van de Geriatrics nu in-between-jobs zijn en grondig hun mond hou- den over de oorzaak daarvan.Deze kwestie was op te lossen doordat de organi- satie bereid was een fout van een leverancier te ac- cepteren en u een advocaat had, waarbij u te biecht kon gaan en die vertrouwelijk voor u de zaak kon oplossen. Zij maakte bovendien bij het ontslag van Evert goed gebruik van het feit dat Evert niet bekend wilde staan als de omkopende vertegenwoordiger.Kicky HamerArbeidsrechtadvocaat in Bussum - 035-6944833 www.kickyhamer.nl - post@kickyhamer.nl