Page 9 - gooizaken14
P. 9
De voordelen van kredietverzekeringWanbetalers brengen MKB in de problemenGOOI EN VECHTSTREEK – Het doel van de ondernemer is om vooral bezig te zijn met de kerntaken van het ondernemen: het maken of leveren van producten of diensten. Toch zijn er meer zaken die uw aandacht als ondernemer vragen. In elk nummer van GooiZaken lichten we een thema er voor u uit. Deze keer informatie over het thema Midden- en Kleinbedrijf (MKB).Het afgelopen jaar zijn maar liefst 2.500 MKB-bedrij- ven failliet gegaan door wanbetaling van hun klanten. Faillissementen opgelopen door wanbetalers zijn een kwart van alle faillissementen in het midden- en klein- bedrijf. Het aantal faillissementen in Nederland ligt op dit moment nog altijd 42% hoger dan in 2007. In de eurozone is dat percentage zelfs 70%. De betalingster- mijn liep gemiddeld op tot 43 dagen, maar kende ook uitschieters van 60 tot 90 dagen.Voor MKB’ers zijn vaak slechts kleine buffers beschik- baar om een periode zonder betaling te overbruggen. Een MKB’er krijgt tegenwoordig niet gemakkelijk een lening bij de bank en de mogelijkheden om betaling af te dwingen bij een klant zijn vaak beperkt. Een krediet- verzekering biedt hiervoor een oplossing.VooroordelenEr bestaan veel vooroordelen over dit product, zoals dat een kredietverzekering ingewikkeld zou zijn. Dat is het echter niet. Er hoeft eigenlijk alleen maar een dekking aangevraagd te worden op de grotere afnemers. De klanten met een uitstaand saldo tot € 15.000,-- mag men zelf beoordelen. Daarnaast dient een klant de vor- dering over te dragen, wanneer een vordering 90 da- gen na de vervaldag nog niet is voldaan. Dit zijn vaak zaken die een klant ook doet zonder kredietverzekering.IncassokostenEen ander voordeel van een kredietverzekering is het feit dat de incassokosten zijn meeverzekerd op de polis en de kans op daadwerkelijk incasseren van de vorde- ring velen malen groter is. Het incasseren van de vor- dering door een kredietverzekeraar is vaker succesvol, want als een debiteur wordt gemeld bij de kredietver- zekeraar zal dit gevolgen kunnen hebben voor de af- gegeven dekking voor andere leveranciers aan deze debiteur. Dit kan resulteren in het intrekken van de dek- king, hetgeen betekent dat de debiteur alleen nog maar contant kan kopen”.FaillissementOndanks alle preventieve maatregelen kan een klant geheel onverwacht failliet gaan. Dat komt dan toch nog vaak als een donderslag bij heldere hemel. Het zijn toch vaak juist die bedrijven waarvan het niet wordt verwacht, of bedrijven waarmee men een goed en in- tensief contact heeft. Op het laatste moment wordt de stekker er uit getrokken en worden de betalingstoezeg- gingen niet meer nagekomen.Deze situatie kan er zelfs voor zorgen dat de MKB’er zelf in de problemen komt. Als er een kredietverzeke- ring is, dan keert de verzekeraar in die situatie 90% van de vordering uit en vangt het directe liquiditeitspro- bleem voor de MKB’er op.De MKB’er van morgenDe MKB’er van nu moet in staat zijn de uitdagin- gen van de toekomst het hoofd te bieden wil hij over tien jaar nog met zijn onderneming bestaan. Dit vraagt om kennis, visie, innoverend vermogen en flexibiliteit van zowel de ondernemer als zijn bedrijf.Steeds meer Nederlanders kiezen bewust voor het zelf- standig ondernemerschap. Deze ontwikkeling wordt gestimuleerd door lagere drempels om een eigen be- drijf te beginnen, nieuwe technologische ontwikkelin- gen waardoor de hele wereld binnen handbereik ligt, nieuwe verdienmodellen en een drang naar meer vrij- heid onder nieuwe generaties die de arbeidsmarkt be- treden.Zes uitdagingen voor het MKBZowel een nieuwe generatie als de reeds bestaande ondernemers staan de komende jaren voor een aantal uitdagingen:1. De trend van internationalisering is onomkeerbaar.2. Ondernemers moeten in toenemende mate rekening houden met vergrijzing van zowel het personeels- als het klantenbestand.3.Technologische ontwikkelingen verkorten de le- venscyclus van producten en maken schaalgrootte minder doorslaggevend voor succes, waardoor ook kleine bedrijven exponentieel kunnen groeien.4. Flexibiliteit is een kritische succesfactor om met de snellere en heftigere ontwikkelingen in markten mee te kunnen bewegen.5. Duurzaamheid wordt steeds meer een voorwaarde voor ondernemen.6. Wet- en regelgeving blijven ook de komende jaren een bepalende factor waar de MKB-ondernemer rekening mee moet houden.Vervolg Dossier MKB op pagina 11Dossier: Midden- en kleinbedrijfMei - juni 20159columnVan de belastingadviseurReijer HekelaarZware kost?Zomaar een hapje eten is fiscaal beziennog niet zo eenvoudig.Wat is een zakelijke maaltijd?U kunt onder de werkkostenregeling een zakelijke maaltijd onbelast aan uw werknemers vergoeden of verstrekken. Maar wat is eigenlijk een zakelijke maaltijd? Hier ontstaat altijd veel discussie over met een belastingcontroleur. Laat ik het proberen uit te leggen:Tijdelijke verblijfkostenVoor een aantal vergoedingen bestaan gerichte vrij- stellingen. Zo ook voor zakelijke maaltijden. Het ver- goeden van dergelijke maaltijden is onbelast. Hier- van is allereerst sprake als de maaltijd een onderdeel is van tijdelijke verblijfkosten. Denk daarbij aan een lunch of diner die buiten de deur wordt genuttigd tijdens een zakelijke bespreking met klanten. Dus niet alleen tijdens werkdagen. Maar denk ook aan de maaltijd van uw vertegenwoordiger onderweg of maaltijden genuttigd tijdens dienstreizen.Meer dan bijkomstig zakelijk karakterU mag ook onbelast maaltijden vergoeden of ver- strekken wanneer sprake is van een meer dan bij- komstig zakelijk karakter. Dit doet zich in ieder geval voor als uw werknemer door zijn werk tussen 17.00 en 20.00 uur niet thuis kan eten. Denk aan overwerk of werken tijdens koopavonden of in de weekenden. Ook bij therapeutisch mee-eten door werknemers in de gezondheids- of welzijnszorg staat het meer dan bijkomstig zakelijk karakter voorop.NormbedragWat niet onder een zakelijke maaltijd valt, is de bo- terham op de werkplek of kantinemaaltijden. Voor maaltijden in bedrijfskantines moet u een normbe- drag rekenen van € 3,20 ongeacht of dit nu een ontbijt, lunch of diner betreft. Dit normbedrag minus een eventuele eigen bijdrage (maximaal € 3,20) re- kent u tot het loon van de werknemer. U mag echter de waarde van de maaltijd ook aanwijzen als eind- heffingsloon in de vrije ruimte.Het normbedrag geldt ook als u bijvoorbeeld iedere dag de lunch regelt voor uw werknemers op het be- drijf. Organiseert u echter een lunchvergadering met uw personeel en heeft deze vergadering een duide- lijk zakelijk karakter, dan is de lunch wel onbelast te vergoeden of te verstrekken. Maar let op! Voor het duidelijk zakelijk karakter is meer nodig dan het lou- ter praten over het werk.Tip: Voor kleine consumpties op de werkplek, zoals vers fruit, het koekje bij de koffie of de vrijdagmid- dagborrel op kantoor, geldt een nihilwaardering.Eet smakelijk.....Reijer Hekelaar RB Register Belastingadviseur in Naarden www.pyxis.nlrhekelaar@pyxis.nlPYXIS Accountants en Belastingadviseurs Naarden – Almere