Page 13 - gooizaken13
P. 13
AlgemeenBen Hammer, Ton Verlind en Wimar Jaeger (vlnr) kunnen aan de slag met het stadsfonds.De drie broers van Wispe: Jerrit, Remko en Jitze.Stadsfonds Hilversum schiet uit de startblokkenHILVERSUM - Waar het in andere gemeenten aan schort, lijkt in Hilver- sum juist breed draagvlak te zijn voor het stadsfonds. Wethouder Wimar Jaeger van Financiën meldt bijvoorbeeld dat tot nu toe vijf bezwaarschrif- ten zijn binnengekomen die direct te maken hebben met de nieuwe belas- tingverhoging op niet-woningen. Vorige week knalde de champagne: het gaat gebeuren.Breed draagvlak was een vereiste voor Ben Hammer en Ton Verlind, voorzitter en bestuurslid van de Stichting Stads- fonds Hilversum. Vooraf is hard gewerkt om het idee bekendheid te geven, maar vooral ook om enthousiasme te creëren bij ondernemers en maatschappelijke or- ganisaties die betaler én gebruiker zijn van dit fonds. “Het mooie aan deze con- structie is dat iedereen meebetaalt aaner is en wat er gebeurt. Dat moet gaan leven in een stad. Vanuit het draagvlak moet zich dat als een olievlek gaan ver- spreiden.”Niet iedereen staat te juichenHoewel de wethouder erkent dat niet iedereen staat te juichen over invoering van het stadsfonds doet de democraat een beroep op ieders verantwoordelijk-‘Wie dit niet interesseert mag van mij naar Emmeloord verhuizen’en het ziekenhuis. De gemeente Hilver- sum legt zelf zo’n 900.000 euro bij. Dit geld is bestemd voor de ondernemers en de maatschappelijke organisaties die deze euro’s ook ophoesten. Hilversum is verdeeld in een aantal trekkingsgebie- den. Elk gebied krijgt zijn eigen budget. Het geïnde geld is bedoeld als investe- ring voor het Hilversumse gebied zelf. Slechts een klein percentage gaat naar het overkoepelende orgaan. Die euro’s worden gebruikt voor gebiedsoverschrij- dende projecten.Het stadsfonds krijgt de tijd om zich te ontwikkelen. Er ligt een uitvoeringspro-gramma voor vijf jaar klaar. “Dat is duur- zaam”, laat Hammer weten. “We vertrou- wen erop dat een heleboel organisaties echt actief mee gaan doen”, laat Hammer weten. Om zaken soepel te laten verlo- pen, is medewerking van de gemeente Hilversum essentieel. “Het is aan mij de taak om bureaucratisch en politiek gekra- keel in de hand te houden”, zegt Jaeger. Daarmee bedoelt hij dat het raadhuis snel moet kunnen schakelen. Als het stads- fonds iets wil bewerkstelligen dat daar bijvoorbeeld niet nog eens 15 vergunnin- gen voor nodig zijn. De verwachting is dat het voor iedereen wennen zal zijn.het stadsfonds, dus ook de zogeheten freeriders. Dat is een politieke keuze”, al- dus Hammer.Het stadsfonds moet partijen in dichter bij elkaar brengen. De heren zien nieuwe kansen en samenwerkingsverbanden, verwachten op het eerste oog ongewone kruisbestuivingen en meer binding. “We kunnen nu meer dingen bundelen on- der de noemer stadsfonds”, concludeert Hammer. “We moeten laten zien dat hetheid voor Hilversum. Iedereen mag mee- denken over de dynamiek van de stad. “Ik heb er dan geen moeite mee om te zeggen dat wie dat geen zak interesseert van mij naar Emmeloord mag verhuizen.” Inmiddels liggen de eerste projectvoor- stellen klaar, de fondsmanager is aange- nomen en dus kan er worden gestart. Het stadsfonds haalt zo’n 1 miljoen euro op door een verhoging van 10 procent van de onroerendzaakbelasting op winkels, sportclubs, maatschappelijke instellingenBiermerk Wispe verovert de wereldWEESP - Het heeft iets van een jongensboek. Drie broers die in 2009 een biermerk beginnen, het blijkt een gat in de markt en uiteindelijk willen ze een eigen brouwerij openen in het historische Weesp met haar rijke bierverleden. Het is het verhaal van Wispe dat dit jaar werkelijkheid moet worden.lokale bieren zijn heel populair. De ko- mende jaren zal dan ook in de biermarkt het kaf van het koren worden geschei- den, een van de redenen om nu een eigen brouwerij te openen. We moeten nu een stap gaan zetten.”Wispe is in 2009 bedacht door de broers Vellenga. Een van de broers komt in Weesp wonen en ontdekt de Weesper geschiedenis die is doordrenkt met bier en jenever. Raar, zo constateert hij, datWeesp geen eigen biermerk meer heeft. Als de broers dan ook besluiten een bio- logisch biermerk op te richten, is de link met Weesp en de geschiedenis een logi- sche keus. In het eerste halfjaar van Wis- pe wordt er één soort gebrouwen: Blond. De productie bedraagt dat jaar 2500 liter. De jaarlijkse productie stijgt met ruim 70 procent per jaar en er komen twee zusjes in de Wispe-familie: Wit en Tripel. We- derom een succes. In Weesp en de regio staat Wispe op de kaart. In de biologi- sche markt is er nog wel wat te winnen en laatst werden de broers zelfs gepolst om mee te denken over bierexport naar China en Afrika, waar Nederlandse bieren erg gewild zijn.De broers zouden het leuk vinden om dit jaar de 100 procent groei aan te tikken en uit te komen op 40.000 liter Wispe én een nieuw bier te introduceren: een India Pale Ale, een bier dat zijn oorsprong kent in het Verenigd Koninkrijk; het werd daar gebrouwen voor de export naar India. Omdat het lang houdbaar moest zijn ging er extra veel hop in als conserveermiddel. De smaak is erg in trek in de bierwereld en daar wil Wispe graag bij aansluiten. Wie Wispe wil proeven kan zondag 1 maart terecht bij restaurant Aaltje in Weesp: daar is een Wispeproeverij tussen 16.00 en 18.00 uur.Die broers zijn er al (Jitze, Jerrit en Remko Vellenga), het biermerk ook (Wispe), het gat in de markt is er (biologisch bier) en een brouwerij in Weesp is in zicht. NogBroers beginnen bier Wispe en brouwen elk jaar liters meer bierdit jaar moet Wispe in Weesp worden ge- brouwen, nu nog gebeurt dat in Utrecht, waar de brouwketels worden gehuurd. Er wordt gebrouwen naar Weesper recept, dat wel.Het blijft goed gaan met het Weesper biermerk Wispe. Vorig jaar is er 70 pro- cent meer bier gebrouwen dan het jaar daarvoor. Over 2014 is er in totaal 20.750 liter Wispe gebrouwen, in 2013 was dat nog 12.000 liter.Jerrit Vellenga van Wispe is vanzelfspre- kend razend enthousiast, vertelde hij laatst aan Radio Weesp. “We doen heel weinig aan reclame. Het gaat vanzelf on- dertussen. Het is ook een trend: speciale


































































































   11   12   13   14   15